خبرنگاران استان سمنان مامن امن خدمات رسانی به اتباع خارجی

به گزارش بلاگ پو، سمنان- خبرنگاران- سمنان جزو استان های پیشرو کشور بشمار می رود که جمعیت بالایی از اتباع و پناهندگان خارجی را در خود جای داده و خدمات مطلوبی در زمینه های مختلف بیمه، اشتغال و آموزش به آنان ارایه نموده است.

خبرنگاران استان سمنان مامن امن خدمات رسانی به اتباع خارجی

ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که حدود 40 سال با وجود همه مسائل، تحریم های ظالمانه و جنگ تحمیلی، سخاوتمندانه از مهاجران و پناهندگان افغان به خوبی میزبانی نموده است.

ایران از معدود کشورهای دنیا است که اتباع خارجی را تحت پوشش درمانی قرارداده است و طی تفاهم نامه ای که بین امور اتباع و مهاجران خارجی و وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی و بیمه سلامت ایران منعقد شده، اتباع ساکن در ایران می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند و در صورت احتیاج با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات درمانی استفاده نمایند.

2 ملت عظیم ایران و افغانستان اشتراکات دینی،فرهنگ مشترک اسلامی، تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی دارند و هیچ گاه این اشتراکات را نمی توان انکار کرد و این مسائل نقاط قوت و مشترکی هستند که 2ملت و دولت افغانستان و ایران را بهم نزدیک تر نموده است.

بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 از سوی مرکز آمار کشور 2.1 درصد جمعیت را اتباع تشکیل می دهند که از این میزان، 97.8 درصد اتباع افغانستانی هستند و استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین تعداد اتباع خارجی را پذیرا شده است.

بر اساس گزارش های اعلام شده استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان و قم بیشترین تعداد اتباع را در کشور دارند.

35 هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکل می دهند و بیش از 10 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدرسه های استان از خدمات آموزشی بهره مند هستند.

سمنان در رتبه دوم کشوری در شاخص اتباع خارجی به نسبت جمعیت

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: این استان در شاخص اتباع خارجی نسبت به جمعیت در کشور، پس از استان قم، رتبه دوم را دارد.

علی سماکوش گفت: براساس سرشماری، 35 هزار و 544 تبعه خارجی در استان سمنان شناسایی شدند که این میزان، 5.6 درصد جمعیت استان را شامل می گردد.

وی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ تعداد اتباع خارجی در کشور در صندلی نهم قرار گرفته است، توضیح داد: بعضی از این اتباع دارای کارت آمایش، بعضی دارای گذرنامه، گذرنامه خارجی و بعضی نیز غیرمجازند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان ادامه داد: سال گذشته برای 16 هزار و 500 نفر از اتباع خارجی در این استان کارت آمایش صادر شد.

اتباع دارای این کارت می توانند با وزارت کار و دفاتر اشتغال یابی هماهنگ شوند و بر اساس توانایی و احتیاج کشور در شغل مربوط کار نمایند.

تحصیل 10 هزار دانش آموز اتباع خارجی در استان سمنان

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: 10 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند و سالانه هزینه هایی را بر دوش نظام آموزشی می گذارد و این یک شاخص مطلوب برای ارائه خدمات به این قشر است .

وی ادامه داد: 35 هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکل می دهند که 10 هزار نفر دانش آموز هستند و این تعداد 6.5 درصد از جمعیت استان را شامل می گردد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان توضیح داد: اشتغال به تحصیل تعداد قابل توجهی از دانشجویان افاغنه در دانشگاه های استان از دیگر خدمات به اتباع افغانستانی در استان است.

صدور شناسه قضایی برای اتباع خارجی برای اولین بار در استان سمنان

معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان گفت: دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی دارای پروانه در استان به صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در استان سمنان انجام می گردد.

محبوبه صابر ابراز داشت: ثبت نام برای دریافت شناسه قضایی به منظور تسهیل در امور قضایی اتباع خارجی به صورت آزمایشی در استان سمنان شروع شد.

وی ادامه داد: از نظر دستگاه قضا بین شهروندان ایرانی و اتباع خارجی هیچ تفاوتی وجود ندارد و اقدام ارزشمند دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی به منظور حل مسائل اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امکان ثبت نام برای دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی طی تفاهم نامه ای بین دستگاه قضا و امور اتباع شروع شد، توضیح داد: در مرحله اول ثبت نام دریافت شناسه قضایی برای متقاضیان اتباع خارجی به صورت رایگان انجام می گردد.

وی یادآور شد: اتباع خارجی متقاضی دریافت شناسه قضایی می توانند با مراجعه به دادگستری نسبت به ثبت نام رایگان اقدام نمایند.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان گفت: در مرحله بعدی و با تکمیل زیرساخت، اتباع خارجی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می توانند برای ثبت نام به منظور دریافت شناسه قضایی اقدام نمایند.

براساس آمار یک سوم جمعیت استان سمنان شناسه قضایی دریافت کردند و 96 درصد ابلاغ قضایی در استان به صورت الکترونیکی انجام می گردد.

بیمه سلامت در خدمت یک هزار و 880 نفر از اتباع خارجی سمنان

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: یک هزار و 880 نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در این استان هستند و از خدمات درمانی استفاده می نمایند.

رضا ممتحن گفت: هشت میلیارد و 449 میلیون ریال هزینه درمانی اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در استان سمنان در سال گذشته برآورد شده است.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 880 نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت استان سمنان یک هزار و 820 نفر در گروه آسیب پذیر و بقیه غیر آسیب پذیر هستند.

پوشش بیمه ای رایگان برای اتباع خارجی آسیب پذیر

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان خاطر نشان کرد: اتباع خارجی آسیب پذیر به صورت رایگان بیمه می شوند و فقط 30 هزار ریال بابت چاپ دفترچه پرداخت می نمایند، اما اتباع خارجی غیر آسیب پذیر باید هزینه ای را هر سال پرداخت نمایند.

وی بیان نمود: حدود یک درصد جمعیت استان سمنان را اتباع خارجی تشکیل می دهند که این جمعیت در سال گذشته بطور متوسط یکبار به مراکز درمانی مراجعه کردند.

ممتحن گفت: ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که اتباع را تحت پوشش درمانی قرارداده است و طی تفاهم نامه ای که بین امور اتباع و مهاجران خارجی و وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی و بیمه سلامت ایران منعقد شده اتباع ساکن در ایران می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در صورت احتیاج با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات درمانی استفاده نمایند.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان توضیح داد: از مجموع یک هزار و 851 دفعه مراجعه اتباع خارجی به مراکز درمانی، 291 مورد مربوط به بخش بستری، 454 مورد مربوط به بخش بستری موقت و یک هزار و 106 مورد مربوط به درمان سرپایی بیمارستانی بود.

توجه به اشتغال اتباع خارجی استان سمنان

احداث گلخانه کاشت سبزیجات و ایجاد کارگاه خیاطی در مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان برای اتباع خارجی از آخرین اقدام ها در روزهای اخیر برای یاری به معیشت و اشتغال این افراد بود.

گلخانه توسط سازمان دنیای غذا (فائو) و با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان در فاز اول با اعتبار پنج میلیارد ریال در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع در محل مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان به انجام رسید.

کارگاه خیاطی در مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان با هدف اشتغالزایی برای 30 نفر از بانوان ساکن در مهمانشهر سمنان نیز دیگر طرحی است که توسط سازمان برنامه دنیای غذا (WFP) و با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال در یکی از سوله های اداره کل اتباع با مساحتی بیش از 350 مترمربع به بهره برداری رسید.

این کارگاه فراوریی خیاطی با بروزترین تجهیزات و امکانات این صنعت با فراوری انواع لباس های زنانه و به ویژه مانتو و شلوار فعالیت خود را شروع نموده و توسط یکی از جوانان تحصیل نموده ساکن در مهمانشهر سمنان مدیریت می گردد.

تسهیل در انجام امور اجرای قانون مشخص تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان با اشاره به اصلاح قانون مشخص تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: تمام فرم های مربوط در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی بارگذاری شده و امور مربوط توسط مراجع ذیصلاح انجام می گردد.

سماکوش بیان نمود: طبق قانون جدید، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی، در صورت نداشتن مشکل امنیتی، به تابعیت ایران در می آیند.

وی ادامه داد: فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن 18 سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می توانند تابعیت ایران را تقاضا نمایند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.

سماکوش توضیح داد: پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام گردد و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیر ایرانی، در صورت نداشتن مشکل امنیتی، اقدام کند.

ارایه خدمات درمانی رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کرونا

پیشنهاد درمان رایگان اتباع خارجی از سوی آشناگر استاندار سمنان مطرح و مورد توافق رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفته است.

استاندار و رئیس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مبتلا به کووید 19 رایگان است.

علیرضا آشناگرابراز داشت: یکی از مسائل استان های مهاجر پذیر همچون سمنان ، فقدان مراجعه اتباع و مهاجران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی به دلیل اخذ هزینه های پزشکی است و ارایه خدمات درمانی رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کرونا این مشکل را برطرف کرد.

استاندار سمنان توضیح داد: به عنوان وظیفه انسانی و هم به منظور رعایت نکات بهداشتی، دولت کوشش کرد تا تمام خدمات درمانی اتباع نیز همچون سایر ایرانیان به صورت رایگان ارائه گردد.

40 نفر از اتباع به کرونا مبتلا شدند

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان ابراز داشت: از زمان شیوع کرونا تا کنون، 40 نفر از اتباع در استان سمنان به کرونا مبتلا شدند و یک نفر از مبتلایان فوت کرد.

سماکوش اضافه نمود: از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها راکد شد، اتباع خارجی غیرمجاز اقدام به خروج از ایران کردند بنابراین نمی توان گفت، جمعیت اتباع خارجی به واسطه شیوع این ویروس کم شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان به حضور پررنگ خیران اتباع افغانستان در یاری های مومنانه اشاره و بیان نمود: 3 میلیارد ریال توسط اتباع خیر افغان در این مدت در استان جمع آوری شد.

به گفته وی، در این مدت به هر خانواده اتباع 13 میلیون و 500 هزار ریال و به هر تبعه یک میلیون ریال به وسیله مراجع بین المللی یاری شد.

سماکوش گفت: در هشت سال گذشته بالای 200 میلیارد ریال یاری برای اتباع خارجی استان سمنان به وسیله مراجع بین المللی اختصاص یافت.

اتباع خارجی به عنوان یک انسان حتی در خاک غربت حق زندگی و برخورداری از حقوق شهروندی در ابعاد مختلف مانند استفاده از خدمات آموزشی، بیمه ای، اشتغال و قضایی دارند و استان سمنان به عنوان دیار دارالمرحمه و شهر اخلاق با ارایه خدمات و پیشنهادات ارزشمند به نفع اتباع خارجی نشان داد این استان همیشه به شان انسانی احترام می گذارد و پشتیبان اتباع خارجی است.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: ایرنا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 31380

به "خبرنگاران استان سمنان مامن امن خدمات رسانی به اتباع خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استان سمنان مامن امن خدمات رسانی به اتباع خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید