خبرنگاران ثبت 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان طی شش ماه

به گزارش بلاگ پو، کابل - خبرنگاران - کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان بیان نمود که طی شش ماه گذشته، 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ثبت شده است که شامل دو مورد قتل نیز می شود.

خبرنگاران ثبت 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان طی شش ماه

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان امروز یکشنبه طی نشستی مطبوعاتی در کابل گفت که بر اساس اطلاعات این کمیته 42 مورد خشونت در شش ماه اول سال 2020 در مورد خبرنگاران ثبت شده است.

وی افزود: این آمار کاهش اندکی را نسبت به 46 مورد خشونت در 6 ماه اول سال 2019 نشان می دهد.

شریفی افزود: 2 مورد قتل، 11 مورد زخم و جراحت، 6 مورد ضرب و جرح، 9 مورد توهین و تحقر، 7 مورد تهدید، 4 مورد آدم ربایی، 1 مورد رفتار غیر قانونی و چندین مورد سرقت در مورد خبرنگاران ثبت شده است.

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افزود که 18 مورد این خشونت ها که بیشترین رقم است، توسط طالبان و داعش علیه خبرنگاران اجرا شده است.

به گفته شریفی، پایتخت کشور هم با ثبت 22 مورد خشونت در برابر خبرنگاران نامساعدترین مکان برای کار خبرنگاری طی شش ماه اول سال 2020 میلادی بوده است.

وی از دولت افغانستان خواست که به موارد خشونت در برابر خبرنگاران رسیدگی کند و این نهاد بر فرایند رسیدگی با دقت نظارت خواهد کرد.

شریفی همچنین عدم دسترسی به اطلاعات را از مسائل جدی خبرنگاران بیان کرد و یاد آور شد که عدم پاسخگویی مقامات به مسئله ای خطرناک در افغانستان مبدل شده که اقدامات حکومت هم در این مورد کارساز نبوده است.

این فعال رسانه ای افغانستان همچنین از احتمال کم اهمیت جلوه داده شدن آزادی بیان و آزادی رسانه ها به عنوان بزرگترین و مهمترین دست آورد 20 سال گذشته در مذاکرات صلح با طالبان ابراز نگرانی کرد.

شریفی گفت که با وجود درخواست های مکرر، حکومت هیچ کننده ای از نهادهای حامی رسانه ها را در هیات مذاکره کننده دولت با طالبان معرفی نکرده است.

برخی منابع خارجی افغانستان را خطرناکترین کشور برای خبرنگاران معرفی می کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 23 شهریور 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30531

به "خبرنگاران ثبت 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان طی شش ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان طی شش ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید