مزدا 3 نیو، اولین تجربه با موتور اسکای اکتیو ایکس

به گزارش بلاگ پو، طی سال های گذشته یکی از اصلی ترین دغدغه های خودروسازان کاهش سطح بنزین مصرفی خودروها و همچنین کاهش فراوری گازهای گلخانه ای و آلاینده های غیرمجاز توسط آن ها بوده است. ساخت خودروهای هیبریدی و برقی برای دست یافتن به همین هدف صورت گرفت.

مزدا 3 نیو، اولین تجربه با موتور اسکای اکتیو ایکس

اما می دانیم که این موتورها توان لازم برای رانندگی های جاده ای را ندارند و در نهایت مجبور به استفاده از همان فناوری قدیمی یعنی موتورهای بنزینی یا دیزلی هستیم.

در این میان مزدا، با در نظر دریافت این حقیقت که جایگزینی کامل موتورهای فسیلی با موتورهای برقی امکان پذیر نیست اقدام به ارتقای بازده خودروهای بنزینی و دیزلی نموده است و درنتیجه کاهش مصرف سوخت و فراوری آلاینده ها توسط آنها. فناوری جدید موتورهای SKY ACTIVE مزدا تا حد زیادی این خودروساز را به هدفش رساند.

این موتورها در سال 2012 میلادی در 2 نوع D و G فراوری شدند که به ترتیب با سوخت بنزینی و دیزلی کار می کردند.

مصرف ترکیبی موتورهای بنزینی اسکای اکتیو(SLY ACTIVE G) حدود 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر بود که با حجم 2.5 لیتر موتور و بازده توان و گشتاور آن، بسیار رضایت بخش به نظر می رسید. اما اکنون مزدا این موتورها را ارتقا داده و درنهایت پیشرانه ای با عنوان SKY ACTIVE X عرضه نموده است که برای اولین بار در مزدا 3 نسل 4 (2019) به کار رفته است.

عملکرد شگفت انگیز مزدا 3 نیو با موتور جدید

موتورهای اسکای اکتیو قبلی به وسیله سیستم تنظیم زمان بندی عملکرد سیلندرها کار می کردند. تکنولوژی این سیستم در زمان های لازم چند سیلندر را از کار می اندازد تا در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی گردد.

اما با آنالیز دقیق موتورهای اسکای اکتیو ایکس متوجه می شویم که این پیشرانه های جدید سوخت بنزین را به روش موتورهای دیزلی می سوزانند، در نتیجه هدررفت انرژی و سوخت به کمترین میزان خود می رسد. این موتورها که احتراق تراکمی نامیده می شوند سال هاست مورد تحقیق و آنالیز تمام خودروسازان دنیا هستند؛ اما اولین کمپانی که پیروز به عرضه آن شد مزدا بود.

می دانیم که به طور عادی موتور با فراوری جرقه به وسیله شمع ها در مخلوط هوا و سوخت درون سیلندر حجم این مخلوط را افزایش می دهد و این افزایش حجم موجب حرکت پیستون به سمت پایین می گردد. در موتور اسکای اکتیو ایکس مخلوط کمی از هوا و بنزین وارد سیلندر شده، در آنجا متراکم می گردد و در اثر این تراکم احتراق صورت می گیرد.

این همان شباهت عملکرد اسکای اکتیو ایکس در موتورهای دیزلی است. اما دمای احتراق بنزین از گازوئیل بیشتر است و در نتیجه برخلاف موتور دیزلی، برای اشتعال مخلوط هوا و بنزین متراکم شده احتیاج به یک جرقه اولیه است. این جرقه توسط شمعی که برخلاف قبل در کناره های پیستون واقع شده است صورت می گیرد. این سامانه را در کنار یک شارژر، سامانه همزمان مکش، اشتعال، جرقه یا HCCI می نامند.

به بیان دقیق تر بنزین تزریق شده به پیستون ها که در این سیستم بسیار کمتر است، با هوایی که توسط شارژر موتور وارد پیستون می گردد، در آن می چرخد و به تراکم بالا می رسد. با بالا رفتن پیستون و افزایش تراکم مخلوط سوخت و هوا، جرقه لازم برای اشتعال توسط شمع صورت می گیرد، اما انرژی حاصل از این انفجار بسیار بیشتر از حالت عادی است. در این موتور همچنین سوپاپ های سوخت در مرکز سیلندرها واقع شده است. فرایند عملکرد این پیشرانه را به اختصار جرقه زنی کنترل شده و اشتعال فشرده (SPCCI) می نامند.

آنچه در این بخش بسیار مهم است زمان بندی دقیق موتور برای ایجاد جرقه اولیه توسط تک شمع استفاده شده در کناره سیلندر است. این موتور 4 سیلندر خطی، 2 لیتر حجم دارد و به یک شارژر، یک خنک کننده گازهای ناشی از اشتعال و سیستم کنترل زمان بندی سوپاپ ها مجهز است. نتیجه سیستم SPCCI طبق تست های اجرا شده روی مزدا 3 نسل 4، مصرف 4.2 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. از دیگر مزیت های این سیستم می توان به امکان برگشت آن به حالت احتراق معمولی اشاره نمود. درواقع موتور اسکای اکتیو ایکس در زمانی که احتیاج به گشتاور بالا باشد، حالت احتراق تراکمی را غیر فعال می نماید و این تغییر بدون اطلاع سرنشین و راننده صورت می گیرد.

ادامه دیدگاه مالی مزدا

مزدا که همیشه به دنبال نوآوری در سیستم های خود است، برنامه های آینده اش را همزمان با تکمیل و برطرف نواقص اسکای اکتیو ایکس، ارائه موتورهای الکتریکی و هیبریدی اعلام نموده است.

مزدا معتقد است در کنار موتورهای هیبریدی، ارتقای سطح کیفی و بازده موتورهای بنزینی امری حیاتی است، چرا که این موتورها همچنان برای استفاده در خودروهای هیبریدی لازم هستند. بنابراین انتظار می رود در آینده فراوری خودروهای هیبریدی ای از مزدا ببینیم که در آن ها تکنولوژی اسکای اکتیو ایکس به کار رفته است. مزدا 3 مجهز به این سیستم تا به امروز تنها در اروپا عرضه شده است و احتمال می رود تا چند ماه آینده به آمریکا نیز راه یابد. برای آگاهی از قیمت فراوریات مزدا به قیمت مزدا 3 دیوار سر بزنید.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28190

به "مزدا 3 نیو، اولین تجربه با موتور اسکای اکتیو ایکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزدا 3 نیو، اولین تجربه با موتور اسکای اکتیو ایکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید