نام غلامحسین امیرخانی در گنجینه زنده بشری ثبت شد

به گزارش بلاگ پو، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به استانداران تهران و قزوین مراتب ثبت نام استاد غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری را ابلاغ کرد.

نام غلامحسین امیرخانی در گنجینه زنده بشری ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، در نامه دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین آمده است: در راستای اجرای ماده 1 از قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال 1382 و مواد 11 و 12 از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال 1384 و مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1387/11/6 هیئت وزیران و با رعایت مقررات آیین نامه اجرایی مذکور، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان استاد غلامحسین امیرخانی؛ گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق به شماره 45 در تاریخ 29 /1398/11 در فهرست ملی نادره کاران میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.

استاد غلامحسین امیرخانی متولد سال 1318 در طالقان از هنرمندان نام دار خوشنویسی معاصر ایران است. او در نگارش خط نستعلیق ریز و درشت، دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق العاده دارد در حدی که بسیاری او را برترین نستعلیق نویس حال حاضر ایران می دانند.

او در خط نستعلیق شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی بود و افزون بر آن از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، میرزای کلهر، عمادالکتاب، علی اکبر کاوه و... مشق کرده است.

امیرخانی در نستعلیق نویسی به شیوه ای ویژه رسید که مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی کشور قرار گرفته است.

امیرخانی از سال 1340 در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق به سمت خطاط استخدام شد. از مشاغل دیگر وی می توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد.

امیرخانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط به خوشنویسان و استادان مشغول است و بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر از جمله مهدی فلاح، علی شیرازی، امیراحمد فلسفی، علی اشرف صندوق آبادی، جواد بختیاری و... شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از خط او مشق کرده اند.

غلامحسین امیرخانی ده ها نمایشگاه فردی و گروهی در داخل و خارج از کشور از جمله نمایشگاهایی در انگلستان، فرانسه، پاکستان و سوریه بر پا کرده است

استاد امیرخانی در سال 1381 به عنوان چهره برگزیده همایش چهره های ماندگار انتخاب شد، در سال 1378 نشان درجه یک فرهنگ و هنر، سال 1388 برای دومین بار، نشان درجه یک فرهنگ و هنر و سال 1395 مدال ادب و هنر فرانسه (نشان شوالیه) را دریافت کرد.

از آثار و تالیفات او می توان به رسم الخط امیرخانی، آداب الخط امیرخانی و کتابت، گلستان سعدی، رباعیات خیام، دیوان خواجوی کرمانی، صحیفه هستی، فرازهایی از شاهنامه، دوازده بند محتشم کاشانی، دیوان حافظ، ترجیع بند هاتف اصفهانی و پیام مهربانی به مناسبت نوروز باستانی در 12 تابلو، اشاره کرد.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30429

به "نام غلامحسین امیرخانی در گنجینه زنده بشری ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام غلامحسین امیرخانی در گنجینه زنده بشری ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید