چرا اردشیر زاهدی بی بی سی را برای بیان نظراتش انتخاب می کند؟

به گزارش بلاگ پو، حدود یک دهه است که اردشیر زاهدی، داماد سابق پهلوی دوم و وزیر خارجه و سفیر سابق ایران در انگلیس و آمریکا، در باب زیاده خواهی دولت هایی که از قضا در گذشته با مسئولان آنها مراودات نزدیک داشته، هشدارهایی جدی می دهد. این مواضع اما بازتاب ها و واکنش های مختلفی را درپی داشته است.

چرا اردشیر زاهدی بی بی سی را برای بیان نظراتش انتخاب می کند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از جام جم، اردشیر زاهدی زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. او پس از گذراندن دوره دبستان و دبیرستان دیپلم خود را از یک مدرسه در بیروت که وابسته به دانشگاه آمریکایی بیروت بود، گرفت و برای ادامه تحصیل روانه آمریکا شد و در آنجا در رشته های کشاورزی و اقتصاد مشغول تحصیل شد.

در همانجا بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند و هر یک به ازدواج دیگری تن دادند. زمانی که اردشیر در آمریکا بود، محمدرضا شاه برای بار نخست راهی این کشور شد و در آنجا اردشیر به عنوان کننده محصلین ایرانی ایالت یوتا برای به اصطلاح شرفیابی خدمت شاه رسید و آن دیدار شاید جرقه ای برای آغاز آشنایی و رابطه وی با محمدرضا بود.

البته که آدمیزاد در گذر زمان تغییر می کند و بالا رفتن سن و سال و گذر ایام، تجربه ها و تفکرات تازه ای را برایش رقم می زند. جام جم در گفت وگویی صریح با اردشیر زاهدی به بررسی مواضع وی درباره سیاست خارجی ایران، نقش آمریکا، علت فروپاشی پهلوی و... پرداخته است.

مهمترین بخش های این گفت و گو را در ادامه بخوانید.

  • هر حکومتی مخالفانی دارد که به طور طبیعی علیه آن موضع دارند، ولی در میان اپوزیسیون خارج از ایران، کسانی هستند که با دولت آمریکا و نهادهایی که تلاش می کنند در ایران آشوب راه بیندازند، لابیگری و حتی توصیه می کنند ایران را بمباران کنند تا آنها بیایند و به قدرت برسند و حرمتی برای حفظ امنیت و منافع ملت ایران قائل نیستند. به اینها چه نصیحت و توصیه ای دارید؟

اینها قابل نصیحت نیستند و من فقط حرفم را برای ثبت در تاریخ می زنم. هر فرد و گروهی که علیه کشور و مملکتش اقدام کند و برود و برای نابودی کشورش از دیگران پول بگیرد، نه قابل اعتماد است، نه قابل احترام. اگر هم به این مملکت بیاید، باید نوکری کسی را بکند که او را سر کار آورده تا او را نگه دارد. حرف همه اینها مفت است. همه اینها دارند خیانت می کنند. این آقایی که می گوید: برو بمب بینداز، اگر هم توی ایران کس و کاری ندارد، مگر قبر پدر و مادر و خاله و عمه اش در ایران نیست؟اینها احمق و خائن هستند و به جایی هم نمی رسند و باعث تاسف هم هستند، چون من معتقدم ایرانی شرف دارد و باید دنبال شرافت و عدالت برود. متاسفانه امروز در دنیا عدالت و شرافت پیدا نمی شود و هر کسی که زور و پول دارد، هر غلطی که دلش می خواهد می کند و اینها هم دنبال آنها می دوند. این چه جور عدالتی است که در سازمان مللش، با یک نه همه چیز می مالد و می رود؟ به هر حال بودنش بهتر از نبودنش است، اما در آن عدالت نیست. در مورد اتم، معتقدم چیز کثیفی است، ولی اگر دیگران می توانند داشته باشند، چرا ایران نباید داشته باشد؟ اگر مساوات است که همه باید داشته باشند. دو دوتا، چهار تا می شود. سعودی چکاره است که بخواهد بیاید در مملکت من آقایی کند؟ من لجن می مالم به سرش! این حرف ها چیست؟ در سوریه چه غلطی کردند جز ویرانی؟ توانستند رژیم را عوض کنند؟ در افغانستان چه غلطی کردند جز تخریب؟ در یمن همین طور. اینها منافع خودشان را می خواهند. اگر انصاف وجود دارد که هر کشوری حق دارد از منافع خودش دفاع کند. اگر هم حق را بی شرمی و توپ و تفنگ معلوم می کند که همین بساطی است که راه انداخته اند.

به هر حال، تغییر در هر کشوری به دست مردم آن کشور باید صورت بگیرد، نه به دست عامل خارجی. خارجی چکاره است؟ کارهایی که آمریکا دارد علیه ایران انجام می دهد، رفتارهای بچگانه و احمقانه است. یک ابرقدرت که نباید حرف های بچگانه بزند. باید مطالعه داشته باشد. انگلیسی ها دست کم هر جا رفتند، حساب شده و با مطالعه کار کردند. نگاه که می کنید همه اقدامات اینها غیرعادلانه و غیرشرافتمندانه است. شاید به من ایراد بگیرند که این حرف ها را می زنم، ولی همه این حرف ها از ته قلبم هست و ترسی هم از کسی ندارم.

  • بی بی سی رسانه ای است که پیشینه تاریخی خوبی در ایران ندارد و مواضعش همواره علیه ایران بوده است. چرا برای ابراز موضع معمولا بی بی سی را انتخاب می کنید؟

من اصولا برای انتقال حرفم از هر تریبونی استفاده می کنم من مسوول پیام خودم هستم نه ماهیت تریبون. یک بلندگو به هرکسی می تواند تعلق داشته باشد. من به سیاست های همین بی بی سی هم انتقاد دارم ضمناً من با همه رسانه ها گفت وگو کرده و می کنم و تریبون یک وسیله است و من وابستگی به هیچ رسانه ای ندارم. بارها در مصاحبه ها و مقالاتم چه در دوران مسوولیت چه بعد از انقلاب درباره صدمات انگلیس به ایران آشکار موضع گرفتم و تنها کسی بودم در تاریخ ایران که وزیرخارجه بریتانیا جورج براون را تهدید کردم اگریک بار دیگر هواپیماها و جت های جنگی شما از بالای سر ناوهای ما در خلیج فارس عبور کنند می زنیم و منهدمشان می کنیم.

  • نسل شما شهریور 1320 و اشغال ایران توسط متفقین و نسل ما جنگ هشت ساله را دیده. ایران بعد از انقلاب طی هشت سال جنگ و پس از آن در دوره تحریم های همه جانبه، در برابر این زیاده خواهی ها ایستادگی کرده است. امروز کشورهای حوزه خلیج فارس به سردمداری عربستان سعودی چند کار را کرده اند. یکی تغییر نام خلیج فارس برای توسعه قدرت خودشان و زمینه سازی برای تجزیه جنوب ایران و دیگری مدعی شدن بر سر جزایر سه گانه و تلاش هایی که برای سرکوب بحرین کردند. شما به عنوان کسی که سفیر ایران در انگلستان بودید، ماجرای اقدام متقابل ایران علیه مصادره کشتی ایرانی توسط انگلیسی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

انگلیسی ها خلاف قوانین بین الملل عمل کردند که کشتی ایرانی را گرفتند. ایران هم خوشبختانه استقامت کرد و حقوقدانان و قضات اروپایی هم دیدند انگلیس کار اشتباهی کرده و نهایتا کشتی ایرانی آزاد شد. ایران در مقابل تهاجم آنها کشتی اش را گرفت و البته کار بسیار خوبی کرد، چون همان طور که گفتم: حساب حساب است، کاکا برادر! بنابراین ایران قوی عمل کرد و زیربار منم منم انگلیسی ها نرفت. اگر زنده بمانم تا سه ماه دیگر جلد سوم کتاب خاطراتم را هم تمام می کنم که درباره دوره وزارت خارجه است و اگر بیشتر زنده باشم، جلد چهارم را هم با تمام مدارک و اسناد تاریخی این روابط منتشر خواهم کرد. از قلم نیاندازید در همین عربستان سعودی اگر ایرانی وجود نداشت، شلوارش را نمی توانست بالا بکشد! عربستان سعودی و عمان وضع خیلی بدی داشتند.

  • در داخل ایران برخی جریانات و چهره های سیاسی مواضع اخیر شما را نپسندیدند و در مقابلتان گارد گرفتند. علت چیست؟

وقتی کسانی در خارج یا داخل ایران علیه من موضوع می گیرند در زمانی که من با تحریم مردم مخالفت می کنم و از استقلال کشور و حق داشتن امکانات هسته ای دفاع می کنم و پای ملت و مردمم می ایستم، وقتی کسی درجهت مقابل این موضع گیری بایستد هرکس که باشد او بدون شک تیشه به ریشه ملت می زند و خائن است چه اصلاح طلب باشد چه سلطنت طلب و نزد مردم ماهیت خود رامعرفی می کند و مردم جواب او را خواهند داد.

  • شما به عنوان یک چهره اثرگذار در رژیم پهلوی، چه عواملی را باعث فروپاشی و زوال حکومت شاهنشاهی دخیل می دانید ؟ فساد سیستمی و آلودگی دربار و سران و مقامات چقدر در اضمحلال رژیم پهلوی نقش داشت؟

به نظر من دلیل اصلی انقلاب این بود که حکومت پهلوی به مردم آزادی نمی داد. این یک واقعیت است. در عصر امروز آزادی حرف زدن، حق مردم است. درباره اوضاع مملکت و علت زوال پهلوی باید بگویم علت اصلی این بود که حکومت و رجال و مقامات واقعیت ها را نمی دیدند و در این شکی نیست امثال علم و هویدا و رجال فاسد دیگر چه برسر این مملکت آوردند. وقتی این وزیر دربار باشد یا آن هویدا نخست وزیر باشد چه انتظاری از حکومت می شود داشت هر دوخیلی هم با من دشمن بودند و افراد دنباله روی اینها. این اواخر کار سر همین مسائل من خودم بارها از مسوولیت هایم استعفا کردم که پذیرفته نشد.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 26701

به "چرا اردشیر زاهدی بی بی سی را برای بیان نظراتش انتخاب می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا اردشیر زاهدی بی بی سی را برای بیان نظراتش انتخاب می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید